Mindful Onderwijs / Mindful School
community binnen vzw MOMENT

De Commissie Onderwijs
zet zich ervoor in dat leerlingen,
leerkrachten en schooldirecties
kennismaken met mindfulness.
​
Vzw MOMENT - Visienota
Mindfulness en Onderwijs 21 juni 2018:
​
Vzw Moment wil het onderwijs informeren over mindfulness: we richten ons op leerkrachten
leerlingen en alle betrokken onderwijs-actoren.
​
Doel is informatie en inzichten te delen over de potentiële impact van mindfulness op diverse aspecten eigen aan de onderwijscontext.
​
De nieuwe sleutelcompetenties voor het leerplichtonderwijs geven duidelijk aan dat de samenleving een belangrijke taak toekent aan onderwijs voor het psychisch welzijn van onze kinderen en jongeren.
Oefenen in mindfulness, door leerlingen en leerkrachten, kan een waardevolle bijdrage leveren aan het vervullen van deze nobele opdracht van het onderwijs.
​
Meer hierover in de visienota mindfulness en onderwijs >>
Save the date:
Symposium 2020
volgend symposium op
donderdag 6 februari 2020
​
​
​
2019-Symposium
‘Hoe kan Mindfulness op school bijdragen
aan bewustzijn, welbevinden en veerkracht?'
Alles over het symposium 7 februari 2019
​
Voor directies en leerkrachten uit het kleuter- en basisonderwijs, secundair onderwijs, hoger onderwijs, kunstonderwijs, CLB, zorgleerkrachten, leerlingen-begeleiders, pedagogische begeleiders, ouders, onderwijsinspectie, leraren- opleiders en beleidsmakers.
​
Compleet 2019-Programma met 24 workshops
Georganiseerd door
vzw MOMENT in samenwerking met de
Universiteit Antwerpen en met
LMC Leuven Mindfulness Centre
​

"Mindfulness in het onderwijs
Hoe ver staat het met de wetenschappelijk evidentie?"
​
Meer en meer leerkrachten tonen interesse in mindfulness. Dit wijst op een groot enthousiasme
over de toepassing van mindfulness in een schoolcontext.
​
Katleen Van der Gucht, Peter Kuppens en
Filip Raes onderzochten hoe het staat met de wetenschappelijk evidentie van mindfulness in het onderwijs.
​
In deze publicatie lichten de onderzoekers
een aantal fundamentele vragen nader toe.
​
Meer hierover in de "Hoe ver staat het met de wetenschappelijk evidentie?" >>
​
2019-Symposium Mindfulness & Onderwijs
7 februari 2019
Verslag & Audio-opnames 2019