top of page
Featured Posts

Evaluaties & Literatuur Tip: Theorie en praktijk van Inquiry - met Edel Maex (MOMENT-workshop 28


Evaluaties van deelnemers:

Ann Bourgeois: Ik heb dankbaar genoten van deze fijne, vruchtbare ontmoeting rond inquiry.

De grote opkomst toont volgens mij aan dat er bij veel trainers nood is aan reflecteren, delen en oefenen met dit wezenlijk proces in mindfulness.

Het was voor mij een zeer interessante oefening om te reflecteren over de vraag van Edel: “Wat zijn we eigenlijk aan ’t doen tijdens een inquiry?"

Nog boeiender werd het toen hij 'advocaat van de duivel' speelde tijdens onze antwoorden.

Ik onthoud vooral dat we door onze eigen belichaamde aanwezigheid (open, nieuwsgierig,respectvol, verkennend, accepterend, compassievol) bij alles wat de deelnemer aan ervaring en beleving naar voren brengt, ( én voor alles wat er ondertussen op onze eigen mat gebeurt!), die deelnemer de boodschap meegeven dat ook hijzelf op deze “ nieuwe” belichaamde manier met zijn gewaarwordingen ( zeker de moeilijke!) kan omgaan. (Embodyment)

Met andere woorden we zijn tijdens de inquiry eigenlijk waarachtig aan het voorleven hoe er naast de diepmenselijke reactiepatronen zoals wanhopig vechten en angstig vluchten, nog een andere mogelijkheid bestaat om met de moeilijke dingen uit de binnen- en de buitenwereld om te gaan.

Op die manier loop je waarschijnlijk minder kans om in een therapeutenrol te vervallen waarmee je je deelnemers mogelijk beperkt in hun autonomie ( disempowerment).

Wat mij betreft, zou een regelmatig terugkeren van een dergelijk event erg welkom zijn!

=====

Didier Anthonis: Dit was mijn eerste contact met vzw MOMENT..

Ik heb dit event als zeer aangename ervaring om verscheidene reden.

De open sfeer waarin er gedeeld werd. De methodiek waarmee de materie werd aangereikt. Het mooie evenwicht tussen theorie en praktijk. Het kunnen oefenen met de materie. En het inzicht dat ik rijker ben geworden,

"We proberen bij inquiry niets te bereiken, we reiken iets aan in plaats van iets aan te leren."

====

De MOMENT Workshop 'Theorie en praktijk van Inquiry' met Edel Maex vond plaatst op zaterdag 28 januari 2017.

Literatuur tip: A Framework for Supervision for Mindfulness-Based Teachers:

a Space for Embodied Mutual Inquiry, 2014 door Alison Evans & Rebecca Crane.

Recent Posts
Archief
Zoek op Label
bottom of page